om bildene mine
Jeg er hardcore tekstilkunstner. Likevel er arbeidene mine først og fremst bilder. Jeg er opptatt av flaten, punktet og streken. Men uttrykket er tett knyttet til materiale og teknikk, og kunne ikke vært frembrakt på noen annen måte. Jeg søker med andre ord å utnytte tekstile muligheter til å oppnå noe annet enn tradisjonelle tekstile uttrykk.
Jeg lager systemer som jeg i noen tilfeller forsøker å forene med natur, i andre med det menneskeskapte. De er glimt inn i rom, konstruert for å orientere seg i verden, for å organisere et tilsynelatende kaos etter strenge regler. De fleste bildene inngår i serier, bundet sammen av felles teknikk og problemstillinger. For eksempel er serien Overflate, bare en overflate lag på lag av ull i forskjellige nyanser innenfor en strengt begrenset palett, tovet til flak og klippet opp og sydd sammen i ulike geometriske og logiske systemer. I andre serier er arbeidsverktøyet mitt ull og sytråd, som blir til broderi på filt. Her vil jeg finne ut hvordan det presise og kalkulerte i broderiet oppfører seg overfor filtens organiske og ”tilfeldige” karakter. |
I serien Logg, som jeg har arbeidet med siden 2005, er utgangspunktet flak på ca. 60x40 cm i tovet ull. Fra ett eller flere punkter broderer jeg utover på en hvit flate, ren eller med streker eller flekker tovet inn. Hvert bilde er et ark i en logg over noe kjent, men likevel ugjenkjennelig. Loggen er delt inn i forskjellige sekvenser som har sitt eget sett med regler, som utfordres i hvert bilde.
Utgangspunktet mitt er tradisjonell norsk billedvev. Som barn lærte jeg å bruke oppstadvev av min mor, som var veverske. Jeg laget en rekke vevnader før jeg mot midten av åttitallet gikk over til å arbeide med filt. Mine første arbeider var inspirert av Maihaugens åkleder, men jeg søkte tidlig etter andre tekstile kunstneriske uttrykk. I denne prosessen spilte min oppdagelse av Frida Hansens og senere Jan Groths arbeider en avgjørende rolle. |