PROSJEKT ROMMET SOM LYTTER
|
I serien Rommet som lytter er René Magrittes bilde av det grønne eplet som fyller rommet, La chambre d'écoute, utgangspunktet. I mine versjoner er dette motivet abstrahert. Slik får tittelen ny betydning; arbeidene er en utforskning av sirkelen og kvadratet, punktet og flaten, kulen og kuben, rundingen og firkanten – og det sanselige i dette: rommet som lytter.
Arbeidene består av håndlaget filt, noen ganger i form av ett enkelt filtflak, andre ganger sydd sammen av flere filtstykker (filtintarsia). I tillegg benytter jeg broderi, og etterfarging av deler av filten. Håndens bearbeiding av ullen og materialets fysiske begrensninger er i høy grad med på å påvirke tankeprosessen rundt hvert arbeid. |
Belgiske René Magrittes La chambre d'écoute,
oljemaleri på lerret fra 1952, er utgangspunktet for serien Rommet som lytter. Bildet tilhører i dag The Menil Collection i Houston, Texas. |
Rommet som lytter, sekvens 1, bilde 1. 2002. Broderi på tovet ull.
Rommet som lytter, sekvens 1, bilde 3. 2016. Broderi på tovet ull.
Rommet som lytter, sekvens 2, bilde 1. 2017. Filtintarsia
Rommet som lytter, sekvens 2, bilde 2. 2017. Filtintarsia
Rommet som lytter, sekvens 2, bilde 3. 2017. Filtintarsia
Rommet som lytter, sekvens 2, bilde 4. 2017. Filtintarsia
Rommet som lytter, sekvens 2, bilde 5. 2018. Filtintarsia
Rommet som lytter, sekvens 2, bilde 6. 2018. Filtintarsia
Rommet som lytter, sekvens 2, bilde 7. 2018. Toving, broderi, etterfarging
Rommet som lytter, sekvens 2, bilde 8. 2018. Filtintarsia
Rommet som lytter, sekvens 2, bilde 9. 2018. Toving
Rommet som lytter, sekvens 2, bilde 10. 2018. Toving, etterfarging
Rommet som lytter, sekvens 2, bilde 11. 2019. Toving, etterfarging
Rommet som lytter, sekvens 2, bilde 12. 2020. Toving, filtintarsia
Rommet som lytter, sekvens 2, bilde 13. 2020. Toving, filtintarsia, batikk, etterfarging
Rommet som lytter, sekvens 2, bilde 14. 2020. Toving, filtintarsia
Foto: Olav Heggø, sekvens 1, sekvvens 2 bilde 1–13. Øystein Thorvaldsen, sekvens 2 bilde 14.