"rommet som lytter": Utstilling Soft galleri, september 2020
Bildene i utstillingen Rommet som lytter i Soft galleri har René Magrittes bilde av det grønne eplet som fyller rommet, La chambre d'écoute, som utgangspunktet. I versjonene som vises er dette motivet abstrahert. Slik får tittelen ny betydning; arbeidene er en utforskning av sirkelen og kvadratet, punktet og flaten, kulen og kuben, rundingen og firkanten – og det sanselige i dette: rommet som lytter. Nedenfor på siden er lenker til et kort YouTube-intervju der tanken bak og teknikken som benyttes utdypes, til essayet Det lyttende rommet av Ole Robert Sunde, og til Edvard Granum Dillners anmeldelse i Subjekt.
De fleste bildene er på Soft gallleris ene vegg – ett på motstående side. "Det oppsummerer, eller er et ekko av de andre bildene", som Subjekts
anmelder Edvard Granum Dillner skriver. Foto Øystein Thorvaldsen/Soft galleri
anmelder Edvard Granum Dillner skriver. Foto Øystein Thorvaldsen/Soft galleri

Magisk materialitet
"Det er sparsommelig med kunstverk som er montert på to av rommets flre vegger. Helt klart bevisst, da utstillingen bærer tittelen 'Rommet som lytter.'" Rommets rolle er altså viktig her, som tekstilene blir en del av, i kraft av å være festet direkte til veggen. Det bringer tankene mot tekstilenes rolle i ethvert rom, hvordan de tar opp i seg lydene og alt som blir sagt i rommet. Tekstilene former rommet visuelt, men også auditivt. Det er kunst som drøfter i materiailitetene."
"Å tre inn i rommet oppleves som befriende. Verkene berører umiddelbart, om man er åpen for det. Dette er stille kunst. Hør, rommet lytter."
– Fra Edvard Granum Dillners anmeldelse på kulturnettstedet Subjekt. Hele anmeldelsen (abonnement)
Katalogtekst, Ole Robert Sunde: Det lyttende rommet I sitt essay til Lisbeth Norshus' katalog Rommet som lytter setter forfatter Ole Robert Sunde arbeidene hennes inn i en modernistisk og abstrakt tradisjon. Han reflekterer og assosierer rundt et utvalg av bildene, og konkluderer med at det "er med stor kraft at hennes tradisjon forblir en tradisjon, uten at den ennå har stivinet til død tradisjon; det er underlig med modernismen, i mine øyne, at den stadig vekk holder seg som en frisk nyhet." Hele essayet |
|
Om Rommet som lytter I forbindelse med utstillingen i Soft galleri produserte Revolver media et videointervju der Lisbeth Norshus forteller om konseptet bak billedserien Rommet som lytter, om forholdet mellom ideer, materialer og teknikk, om utfordingene ved å uttrykke seg presist i ull – og om hvordan hun arbeider teknisk. Varighet ca. tre minutter. |